نکات مهم برای یادگیری پیانو

در این مقاله مطالبی را برای شما شرح می‌دهیم که باید از ابتدا مدنظر داشته باشید تا بتوانید مسیر موفقیت را در راه پیانیست شدن، بهتر طی کنید. همواره این مطالب را مدنظر قرار دهید و تلاش کنید تا در هر تمرین و فرصت، آن‌ها را رعایت کنید.

مراقب عادت‌ها باشید

بله این یکی از نکات مهم هنگام تمرین کردن پیانو است. حالت صحیح دست، تکنیک انگشت گذاری درست، نشستن صحیح و غیره همگی از نکات مهمی هستند که اگر به‌اشتباه عادت کنید تغییردادن آن سخت است. بسیارند نوازندگانی که به یک حالت دست اشتباه عادت کرده‌اند و نتوانسته‌اند آن را اصلاح کنند. پس به نکاتی که استاد پیانو به شما می‌گوید به‌دقت گوش کنید تا از ابتدا راه را درست بروید.

قبل از تمرین پیانو انگشتان خود را گرم کنید

سعی کنید در طی روز و بخصوص قبل از تمرین انگشتان خود را گرم کنید. برخی از تمرینات در اینترنت وجود دارد که به شما کمک می‌کند انگشتان نرم‌تری داشته باشید. حتماً از آن‌ها استفاده کنید و به شکلی انگشتان دستتان آسیب نبیند روی انعطاف‌پذیری و سرعت حرکت انگشتانتان کار کنید. تمرینات دست و انگشتان را می‌توانید در تمام زمان‌های خالی خود، سر کلاس، در تاکسی و اتوبوس یا حتی هنگام استراحت روی کاناپه انجام دهید.
وقتی تمرین پیانو را شروع می‌کنید، اگر دستان شما سرد باشند در یادگیری احساس سختی بیشتری خواهید کرد. پس این موضوع را جدی بگیرید.

نکات مهم برای یادگیری پیانو

با یک پیانوی خوب و سالم تمرین کنید

ساز شما مهم‌ترین ابزاری است که در دست دارید، بنابراین مراقب باشید که برای شروع حتماً از یک پیانوی باکیفیت استفاده کنید. اگر در این مورد شک دارید حتماً از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنید و هیچ‌گاه با یک پیانوی معیوب تمرین نکنید. این کار عمر شما را هدر می‌دهد و ممکن است موجب شود گوش شما درست تربیت نشود و یا به دلیل سخت‌تر شدن تمرین آن را رها کنید. بهترین گزینه یک پیانوی سالم با ۸۸ نت است که امکان نواختن تمام قطعات را برای شما فراهم کند.
همچنین اگر پیانوی خوبی دارید و مدتی است که از آن استفاده نشده حتماً چک کنید که کوک و رگلاژ صحیحی داشته باشد.

با پیانوی خودتان دوست شوید

سعی کنید طی روز در زمان‌های خالی کنار پیانوی خودتان بنشینید. نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک. این کار را انجام دهید تا حس راحتی با ساز پیدا کنید. برخی از کلیدهای آن را فشار دهید و تفاوت صداها را بررسی کنید. بخش‌های مختلف ساز را بدون خراب کردن آن نگاه کنید و پیانو را بهتر بشناسید. در مورد آن کنجکاو باشید و هر سؤالی دارید از مدرس خود بپرسید و یا در اینترنت جستجو کنید.

کلیدهای C پیانو را پیدا کنید

این یکی از بهترین روش‌های برای شناخت بهتر کلیدهای پیانو است. کار چندان سختی نیست، قطعاً دقت کرده‌اید که کلیدهای سیاه پیانو در گروه‌های دوتایی و سه‌تایی قرار گرفته‌اند. چینش این کلیدها به شما کمک می‌کنند تا C را بهتر پیدا کنید. وقتی کلید C یا همان دو پیدا شد، نت‌ها بعدی یعنی ر، می، فا، سل، لا، سی به‌راحتی مشخص می‌شوند.
برای شروع یادگیری بهتر است که نت‌ها را روی کلیدها را با برچسب بچسبانید. البته باید خیلی زود جای آن‌ها را یاد بگیرید و برچسب‌ها را بکنید. اجازه ندهید که ذهنتان به ماندن چسب‌ها عادت کند.

کلید C پیانو


آکوردها را حفظ کنید

آکوردها در حقیقت همان نت‌هایی هستند که هم‌زمان اجرا می‌شوند. بنابراین چند انگشت شما به‌صورت هم‌زمان روی پیانو می‌کوبد تا مجموعه‌ی نت‌ها و به‌عبارتی یک آکورد اجرا شود. برخی آکوردها ساده و برخی سخت‌تر هستند. اما اجرای تمام آن‌ها با تمرین و تکرار برای شما ساده می‌شود.
آکوردهای مینور، ماژور و غیره همگی یک نقشه‌ی مشخص دارند که ذهن شما کم‌کم یاد می‌گیرد که چگونه انگشتان شما را شکل دهد تا یک آکورد را اجرا کنید.

به نظرات حرفه‌ای دیگران توجه کنید

بازخورد دیگران، بخصوص معلم پیانوی شما بسیار مهم است. به آن‌ها گوش دهید و مغرور نباشید. باید نقدها را بشنوید و تلاش کنید تا معایب احتمالی را برطرف کنید. اگر به دنبال این هستید که خودآموزی کنید و شخصاً پیانو را یاد بگیرید متأسفانه از این امکان محروم می‌شوید. به‌عنوان یک تیم حرفه‌ای پیانو پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از یک معلم پیانو بهره بگیرید.

به دنبال دانش جدید باشید

یک استاد پیانو اغلب تمام مطالب موردنیاز شما را منتقل خواهد کرد. اما خودتان نیز کنجکاو باشید و تلاش کنید تا به دانش پیانوی خودتان بیفزایید. ویدیوهای پیانونوازی را ببینید، برای خودتان چالش‌های جدید ایجاد کنید و با مشورت استادتان تمرینات متنوع و مفرح ایجاد کنید.
از استاد خود بخواهید که طبق جدیدترین اصول و تکنیک‌ها آموزش‌ها را برای شما طراحی کند.

اهداف خود را هوشمندانه طراحی کنید

برای پیشرفت باید هدف داشته باشید. برای خود هدف مشخص و کوتاه‌مدتی را طراحی کنید، این هدف باید خاص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دسترسی و مرتبط با سطح شما باشد. به یاد بیاورید که چگونه باید تمرین کنید تا برای جلسه‌ی بعدی کلاس آماده باشید.
با داشتن یک مدرس پیانوی حرفه‌ای می‌توانید برای پیشرفتتان برنامه‌ریزی کنید و اهدافی مشخص کنید که قابل رسیدن باشند. بنابراین همواره انگیزه‌ی تمرین دارید و هیچ‌گاه مأیوس نخواهید شد.

آیا می‌توانم بدون خریدن پیانو، پیانو را یاد بگیرم؟

برای آن دسته از افرادی که به این امر شک دارند و نمی‌خواهند در ابتدای کار سرمایه‌گذاری زیادی کنند باید بگوییم که داشتن یک پیانو در منزل امری واجب است. اگر تاز می‌خواهید پیانو را یاد بگیرید و به خرید آن شک دارید چند راهکار وجود دارد:
یک پیانو قرض کنید
اگر کسی را می‌شناسید می‌توانید برای مدتی پیانوی او را قرض کنید. تمرینات خود را شروع کنید و خود را محک بزنید که آیا به نواختن این ساز ادامه خواهید داد یا خیر.

یک پیانوی دست دوم بخرید

بسیاری از پیانوهای دست دوم کاملاً سالم هستند و هیچ ایرادی ندارد. خرید پیانوی دست دوم امر جاافتاده‌ای است که در سراسر دنیا مردم برای شروع تمرینات خود یا فرزندشان یک پیانوی کارکرده می‌خرند تا انجام این کار را به‌صرفه‌تر کنند.
پیانوی دیجیتال بخرید
پیانوهای دیجیتال قیمت مناسب‌تری دارند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. پیانوهای رویال قیمت گرانی دارند و برای یک فرد آماتور مناسب نیستند. پی حتماً پیانوهای دیجیتال را بررسی کنید و اگر مناسب با بودجه‌ی شما بودند یکی از آن‌ها را تهیه کنید.



اشتراک گذاری
0دیدگاه
امتیاز دهید :