به کودکانمان نواختن پیانو را بیاموزیم

پیانو یک ساز جادویی و سحرآمیز است. چه نوازنده‌ی آن باشید و چه فقط آهنگ‌های پیانو را گوش دهید، در هر حالت یک حس خوب و آرامش‌بخش تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت. همواره در تحقیقات مختلف فواید بی‌شماری را برای یادگیری پیانو ذکر کرده‌اند، رشد مغز، رهایی از استرس، هماهنگی قسمت‌های مختلف بدن و بسیاری از دیگر فایده‌ها. در این مقاله به فواید پیانو برای کودکان می‌پردازیم تا به اهمیت آن پی ببرید.

هنگامی‌که بچه‌ها در سنین پایین شروع به یادگیری پیانو می‌کنند در بدن آن‌ها مهارت‌های مختلفی بروز می‌کند و دروس پیانو علاوه بر نوازندگی به آن‌ها مزایای رفتاری زیادی را هدیه می‌کند. این میراث ماندگار است و برای همیشه، تا آخر عمر همراه آن‌ها باقی می‌ماند و در بزرگ‌سالی و حتی پیری بازهم علائم خود را نشان می‌دهد. این نکته حتی در مورد خردسالانی که فقط یکی دو سال به نواختن پیانو مشغول بوده‌اند نیز صدق می‌کند.

فواید پیانو برای کودکان

رشد ذهنی کودک با پیانو زدن

یکی از فواید پیانو برای کودکان رشد مغز و سلامت روان است. وقتی‌که خردسالان شروع به یادگیری پیانو می‌کنند، مناطق مختلفی از مغز آن‌ها تحریک می‌شود. برای اجرای پیانو نیاز دارید تا از چندین قسمت مختلف از بدن به‌صورت هارمونیک استفاده کنید و این مغز است که برای اجرای صحیح نت‌ها باید بدن را هماهنگ کند، بنابراین شروع به کار منظم می‌کند.
یک نوازنده‌ی پیانو باید نت‌ها را با چشم بخواند، انگشتان خود را روی دکمه‌ها به حرکت آورد و نت‌ها را برای اجرای مجدد به حافظه بسپارد. حرکت پاها و شکل نشستن را هم به این لیست اضافه کنید.

اجرای هر قطعه مختصات خودش را دارد و یک کار دائم تکرار نمی‌شود. پس مغز باید دستورات لازمه را همواره به شکل‌های مختلف صادر نماید و به‌همین علت رفته‌رفته عملکرد سریع‌تر و تیزتری پیدا می‌کند.
از فواید پیانو به موضوعات روحی نیز باید اشاره کرد. پیانو این امکان را فراهم می‌کند که بچه‌ها احساسات خود را بروز دهند و این نمایش احساسات از طریق تمام بدن باشد.

احساس به نت تبدیل می‌شود و حتی انگشتان و حرکات بدن نوازنده حس او را منتقل می‌کنند. چه احساس شادی و چه ناراحتی. بدین ترتیب استرس کاهش یافته و آن‌ها اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس و روحیه‌ی بهتری نسبت به سایر کودکان پیدا می‌کنند.

کمک به تحصیلات

طبق تحقیقات انجام‌شده به اثبات رسیده که کودکانی که پیانو یا سازهای دیگر را نواخته‌اند، پیشرفت‌های بزرگی در مدرسه و دانشگاه داشته‌اند. با توجه به توسعه‌ی مغزی که در بالاتر به آن اشاره شد، یادگیری دروس برای کسانی که سابقه‌ی پیانو نواختن را دارند آسان‌تر می‌شود و نمرات بالاتری کسب می‌کنند. تحقیقات به‌صورت تخصصی روی دروس مرتبط با ریاضیات نیز انجام شده و نتایج نشان داده پیانیست‌ها قدرت حل مسئله و درنهایت نمرات بالاتری داشته‌اند.

افزایش اعتماد به نفس

یادگیری سازی مثل پیانو ساده نیست و برای فراگرفتن آن نیاز به تحمل سختی دارید. این کار کودک را آب‌دیده می‌کند و به او می‌آموزد که با صبر و تمرین و گوش‌دادن به گفته‌های استاد می‌تواند از پس هر کاری برآید. این تجربه‌ی باارزش عزت‌نفس کودک را ارتقا می‌بخشد و دستاوردی مهم به‌شمار می‌رود که در سایر امور زندگی نیز چراغ راه افراد است.

هنگامی‌که یادگیری نواختن یک قطعه‌ی پیانو کامل می‌شود، کودک شما نسبت به خودش حس خوبی پیدا می‌کند، حتی اگر از طرف دیگران تشویق نشود. کودک یاد می‌گیرد که وجودش ارزشمند است و می‌تواند در زندگی از پس مشکلات مختلف برآید.

افزایش قدرت حل مسئله کودکان

همان‌طور که در بالاتر ذکر شد، یادگیری پیانو ساده نیست. بنابراین کودک نگرش صحیح و مثبتی نسبت به مواجهه با مشکلات پیدا می‌کند و می‌آموزد که با داشتن مهارت تحمل می‌تواند به حل هر مسئله‌ای فائق آید.

توسعه یافتن این نگرش در ذهن موجب می‌شود تا کودک در زمینه‌های مختلف این روش را به‌کار ببندد و در مراحل مختلف زندگی، تحصیلی و شغلی همواره نگاه صحیحی به موانع داشته باشد.

بچه‌های پیانیست، به این درک می‌رسند و می‌فهمند که تنها با صبر، تمرکز و سخت‌کوشی مداوم است که می‌توانند روی پیانو مسلط شوند.

تاثیر پیانو بر مغز کودک

بهبود قدرت تمرکز کودک با پیانو

خواندن نت موسیقی و نواختن تک‌تک آن‌ها، مستلزم تمرکز کامل است و با حواس پرت هیچ‌گاه موفق به فهمیدن نت‌ها نمی‌شوید. بچه‌ها باید ذهن خود را کنترل کنند و روی نت‌ها متمرکز شوند تا بتوانند آن‌ها را تفسیر کرده و به کمک انگشتان قطعه را اجرا کنند.

در این حالت ذهن آن‌ها تفکر متمرکز و خلاقانه را یاد می‌گیرد، چراکه بلافاصله پس از اجرای یک قطعه باید سراغ قطعه‌ی بعد بروند و باز با تمرکز تفسیر جدید را در ذهنشان پرورش دهند.

هنگامی‌که یک آهنگ پیانو میزان به میزان آموزش داده می‌شود و کودک شما آن را تمرین می‌کند، مدام به حالت‌های مختلف ذهن او درگیر مسائل آموزشی می‌شود. اگر کودک بخواهد از پس قطعه برآید، باید بتواند علاوه بر حفظ تمرکز و دقت، قابلیت انعطاف، تحلیل و تفسیر نیز داشته باشد.
آموزش پیانو کودکان

پیانیست‌ها منظم‌تر می‌شوند

کودکانی که از سنین پایین پیانو را یاد می‌گیرند ذهن و درنتیجه زندگی منظم‌تری دارند. این یکی از مهم‌ترین فواید پیانو برای کودکان است. آن‌ها درک کاملی از اجزای هر مسئله پیدا می‌کنند و با دسته‌بندی وظایف و امور مختلف آن‌ها را با زمان‌بندی درست به اجرا در می‌آورند.

کودکان با یادگیری پیانو درک می‌کنند که اجرای نظم و ترتیب در انجام امور مختلف، آن‌ها را به موفقیتی می‌رساند که درنهایت پاداش خود را دریافت خواهند کرد.


شکل‌گیری شخصیت

اگر از بحث مهارت‌های بدنی و ذهنی بگذریم، یادگیری پیانو شخصیت بهتری به کودک شما می‌بخشد. در فواید پیانو بسیاری از خانواده‌ها این عامل را بسیار مهم می‌دانند. چراکه تصویر ذهنی کودک نسبت به خودش ارتقا می‌یابد و در آینده به خاطر این عزت‌نفس و شناخت از خود، حاضر نیست تن به هر کار یا رفتاری بدهد.

یادگرفتن این ساز در عموم افراد (نه همه)، ادب، پختگی و خلق‌وخوی بهتر را به‌همراه می‌آورد و درخشیدن در هنگام اجرای قطعات آن‌ها را با مسئله‌ی غرور و فروتنی آشنا می‌کند. اگر در دوران تمرین اندکی نیز مسائل تربیتی و انسانی همراه کودک شود، به‌راحتی شخصیت او به سمت‌وسوی صحیح سوق داده خواهد شد.


اشتراک گذاری
0دیدگاه
امتیاز دهید :